Nespresso wil in 2020 duurzamer aluminium gebruiken voor koffiecapsules

19 nov , 2018

Koffiefabrikant Nespresso wil tegen 2020 duurzamere aluminium gebruiken voor alle koffiecapsules. Het concern heeft daarvoor een overeenkomst getekend met mijnbouwbedrijf Rio Tinto.

De aluminium die Nespresso wil gebruiken zal worden geproduceerd met behulp van waterkrachtcentrales en met “respect voor de biodiversiteit”, meldt Rio Tinto maandag.

Bij de productie van aluminium worden enorme hoeveelheden stroom gebruikt. Voor 1 ton aluminium is maar liefst 14.000 kilowattuur tot 16.000 kilowattuur stroom benodigd. ter vergelijking, een Nederlands huishouden gebruikt jaarlijks gemiddeld 3.500 kilowattuur.

Rio Tinto produceert aluminium relatief milieuvriendelijk doordat het concern al langer waterkrachtcentrales gebruikt als energiebron. Maar toch wordt voor elke ton metaal nog vier ton CO2 uitgestoten. In de gehele industrie ligt dit cijfer op 11,5 ton CO2.

Hernieuwbare energie
De aluminium die Nespresso wil gebruiken wordt gekeurd door ASI, een organisatie die de duurzame variant van het lichte metaal promoot.  Nespresso, eigendom van het Zwitserse Nestlé, verkoopt jaarlijks een derde van alle koffiecapsules die wereldwijd worden gebruikt. Per capsule wordt ongeveer 1 gram aluminium gebruikt. Veel van die cupjes komen op de vuilnisbelt terecht. Volgens Nespresso zijn die capsules an sich niet het probleem omdat ze gerecycled kunnen worden, maar het bedrijf geeft toe dat het meer kan doen om dit te stimuleren.

Alternatieven van aluminium beschermen de koffie niet goed genoeg tegen de lucht waardoor de aroma verloren gaat, volgens Nespresso. Vorige week maakte het Britse koffiemerk Halo wel bekend een biologisch afbreekbare variant van de koffiecapsule te gaan maken.

Bron: Nu.nl

, , , , , ,