Onderzoekjes

Koffie na diner favoriet koffiemoment in horeca

2 mrt , 2015  

Amstelveen, 9 september – Driekwart van de koffie die buiten de deur wordt genuttigd, wordt gedronken op het werk. Maar ook in de horeca drinkt de Nederlander graag een kop koffie. Voor een kwart van de Nederlanders is het favoriete koffiemoment in de horeca de kop koffie als afsluiter van een etentje. Vooral mannen noemen dit als favoriet (300/0). Voor vrouwen geldt dit net iets minder vaak (200/0). Zij drinken liever een kopje koffie tijdens het winkelen (26,80/0). Dit moment geeft hen rust en is dan ook zeer geliefd. Dat blijkt uit onderzoek van Nestlé.

Koffie als rustmoment tijdens het winkelen is voor bijna een kwart de favoriete pauze. Koffie bij het ontbijt, wanneer men bijvoorbeeld in een hotel slaapt, is bij 13,6 procent het populairst. Bijna twee keer zo veel mannen (18,1%) als vrouwen (9,5%) noemen dit als favoriet moment voor koffie in de horeca.

Gemiddeld

mannen

vrouwen

Als afsluiter van een etentje

24,9%

30,1%

20,1%

Tijdens het winkelen, even een moment van rust

24,1%

21,2%

26,8%

Bij het ontbijt, bijvoorbeeld tijdens een hotelovernachting

13,6%

18,1%

9,5%

Bijpraten met vrienden en/of vriendinnen

12,9%

9,3%

16,2%

Een ander moment…

5,0%

5,0%

4,9%

Bij guur weer, lekker opwarmen met een kop koffie

3,9%

3,5%

4,2%

’s Zomers met een lekker verkoelende ijskoffie

2,2%

1,9%

2,5%

Niet van toepassing, ik drink nooit koffie in de horeca

13,4%

10,8%

15,8%

Tabel: favoriete koffiemoment in de horeca. Bron: Nestlé Professional

Ochtendkoffie buiten de deur

In mediterrane landen zoals Italië, Spanje en Frankrijk is juist de ochtend, nog voordat men aan het werk gaat, een populair koffiemoment in café of bar. In Nederland is dit (nog) geen gewoonte.

“De koffiecultuur in Nederland verschilt van andere landen. Waar men in mediterrane landen de dag begint met koffie in bar of café, drinken Nederlanders eerst thuis koffie en daarna op het werk”, zegt Rob Jansens, Commercial Manager Beverages van Nestlé Professional, leverancier van koffieconcepten. “Mogelijke redenen hiervoor zijn dat Nederlanders thuis een goed koffieapparaat hebben staan of vinden dat het drinken van koffie buiten de deur teveel tijd kost. Dat blijkt uit het onderzoek van Nestlé Professional. Ook noemt een op de vijf als reden dat Nederlandse cafés in de ochtend niet gezellig of zelfs gesloten zijn.”

Over het onderzoek

De Nestlé Koffiemonitor wordt in opdracht van Nestlé Professional verzorgd door PanelWizard. Dit online onderzoek vraagt Nederlanders naar hun mening en hun rituelen rond koffie op het werk en in de horeca. Dit onderzoek is uitgevoerd in juni 2014 onder circa 550 respondenten.

, ,

By



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.