Baristas at work, Persberichten

Doek valt voor Misset’s Koffie Top 100

29 okt , 2018

Na zeven edities valt het doek voor de door Misset Horeca georganiseerd Koffie Top 100. Het traject is al jaren verliesgevend, dus is door de directie van Vakmedianet, de uitgeverij achter Misset Horeca, besloten te stoppen. Het koffielandschap is sinds 2012 flink veranderd, en de kwaliteit van koffie in de Nederlandse horeca verbeterd. Met de Koffie Top 100 hoopt Misset Horeca daar een – bescheiden – bijdrage aan te hebben geleverd.

De reacties op het traject zijn altijd – overwegend – goed geweest en voor de deelnemende bedrijven hadden de rapportages van de jurybezoeken waarde, helemaal als dit resulteerde in een plek in de Top 100.

Toch is nu besloten te stoppen met het traject. Uitgever Geert van den Bosch licht toe: ‘De afgelopen jaren is gebleken dat een Top 100-verkiezing waarbij de focus op één product ligt, koffie dus, een erg moeilijke verkiezing is. Ondanks de inzet van juryleden en ambassadeurs en de partners/sponsoren heeft dat niet tot het gewenste succes geleid.’

Het team van Misset Horeca heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in de verkiezing en het event Koffie Top 100, zowel tijd als geld. Omdat de verkiezing en het bijbehorende event naast een enorm tijdsbeslag van het team voor Vakmedianet ook een verliesgevende activiteit was, heeft de uitgever besloten om de Koffie Top 100 niet meer voort te zetten.

Demian van der Reijden, coördinator van de speciale Top 100 uitgave en in voorgaande jaren ook verantwoordelijk voor het jurytraject, noemt het jammer maar begrijpelijk dat deze keuze is gemaakt. ‘Ik wil alle juryleden, hoofdjuryleden, koffiebranders en andere partners heel hartelijk danken voor hun commitment en inzet afgelopen jaren. Het uitgangspunt waarmee we in 2012 de Koffie Top 100 zijn gestart, was het verbeteren van koffiekwaliteit in de Nederlandse horeca. En de kwaliteit zagen we elk jaar stijgen. Ik wil niet beweren dat dit door de Koffie Top 100 komt, maar misschien hebben wij door het onderwerp met de Top 100 op de kaart te zetten, wel een bescheiden bijdrage geleverd.’

Bedrijven die zich al hadden aangemeld voor de editie van 2019 zijn per mail op de hoogte gebracht van het besluit.

Misset Horeca blijft zowel in haar tijdschrift als via online een sterke redactionele focus op koffie en thee behouden, zowel via reguliere artikelen als in de vorm van thema-nummers. De uitgave in het najaar die altijd in het teken stond van de Koffie Top 100, zal een thema-nummer rondom koffie en thee worden.

Naast het product koffie en thee zal daarbij ook ruime aandacht zijn voor ondernemersgerichte zaken zoals gastvrijheid, bedrijfsvoering en upsell-mogelijkheden rond het product koffie.

Bron: MissetHoreca.nl

, , ,