Overige, Persberichten

World Recycling Day, Nespresso geeft het goede voorbeeld #RecycleNespresso

17 mei , 2017   Video

Vandaag, op World Recycling Day, presenteert ontwerper Hans Ubbink een uniek design gemaakt van gebruikte Nespresso capsules. Met deze samenwerking wil Nespresso op de internationale dag voor recycling extra aandacht vragen voor het belang en gemak van capsulerecycling. Uit onderzoek* is gebleken dat bijna de helft van de Nederlanders aangeeft meer te willen recyclen. Nespresso vindt het belangrijk om Nederlandse koffiedrinkers ervan bewust te maken dat aluminium oneindig recyclebaar is en opnieuw kan worden gebruikt in bijvoorbeeld de auto- of fietsindustrie. Met het eigen recyclesysteem van Nespresso kunnen consumenten heel eenvoudig Nespresso capsules recyclen en daarmee het aluminium een tweede leven geven.

De capsules die Hans Ubbink heeft verwerkt in deze jurk zijn gemaakt van aluminium, een materiaal dat oneindig gerecycled kan worden.

Ubbink, die vanaf het begin van zijn carrière altijd de nadruk heeft gelegd op duurzame mode, legt uit hoe de jurk symbool staat voor het circulaire gebruik van materialen: “De jurk laat zien dat door hergebruik waardevolle grondstoffen worden behouden en nieuwe vormen en toepassingen kunnen ontstaan. Het symboliseert hoe de prachtig gekleurde capsules kunnen worden getransformeerd tot schitterende, onverwachte vormen met behoud van de kwaliteit van het aluminium.”

Bijna de helft van alle Nederlanders wil meer recyclen
Dat Nespresso aandacht vraagt voor het recyclingproces, is niet onnodig. Uit onderzoek, dat Nespresso heeft uitgevoerd om meer inzicht te krijgen in de houding en het gedrag van consumenten ten aanzien van recycling* blijkt dat slechts 57 procent van de Nederlanders het huisafval altijd recyclet. Geen recyclepunt in de buurt wordt genoemd als voornaamste reden om niet te recyclen (33%), gevolgd door niet weten hoe ze moeten recyclen    (24%). Opvallend is dat Nederlanders recyclen wel heel belangrijk vinden. Bijna de helft van alle Nederlanders (47%) vindt dat er meer gerecycled zou moeten worden. Van de respondenten voelt 22 procent zich slecht of schuldig als ze niet recyclen. Als voornaamste reden om te recyclen wordt de positieve bijdrage aan het milieu genoemd (79%). Het merendeel (57%) vindt dat recycling een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van consumenten, bedrijven en overheden.

Producten die door Nederlanders het meest worden gerecycled zijn papier, glas en batterijen. De meeste onduidelijkheid bestaat over wat er wel of niet gerecycled kan worden (34%). De voornaamste reden voor het niet recyclen van koffiecapsules is dat mensen niet weten dat de capsules gerecycled kunnen worden. De onderzoeksresultaten onderstrepen het belang van heldere communicatie over de mogelijkheden van recycling. Nespresso wil met deze campagne consumenten beter informeren om zo gezamenlijk meer te kunnen recyclen.

Nespresso capsule wordt fiets, koffieresten biobrandstof
De capsules van Nespresso zijn gemaakt van aluminium, het beste materiaal om de hoge kwaliteit koffie te beschermen tegen de negatieve invloed van lucht, licht en vocht. Aluminium is bovendien oneindig recyclebaar en daarmee een waardevol en duurzaam materiaal. Nespresso heeft in Nederland een speciaal recyclesysteem ontwikkeld samen met recyclepartner Remondis. Het aluminium wordt gerecycled en bijvoorbeeld hergebruikt in de auto- of fietsindustrie, en de koffieresten worden omgezet in biobrandstof. Zo gaat niets van de capsule verloren.

Het gemak van recycling
Nespresso heeft intensief geïnvesteerd om ervoor te zorgen dat de capaciteit aanwezig is in Nederland om 100% van de capsules te recyclen én dat capsules terugbrengen voor recycling zo eenvoudig mogelijk is. Overal waar consumenten Nespresso capsules ontvangen, kunnen deze ook geretourneerd worden voor recycling. De gratis recyclezak kan eenvoudig worden ingeleverd bij een Nespresso Boutique, een van de meer dan 2.000 UPS- en DHL-afhaalpunten in Nederland en de DHL-pakketbezorger die de bestelling bezorgt.

Van capsule naar creatie
Om consumenten nog bewuster te maken van de waarde van gebruikte Nespresso capsules, daagt deze communicatiecampagne uit om ook een creatie te maken van gebruikte capsules. Deelnemers delen hun creatie via nespresso.com of via Instagram met #RecycleNespresso. De jury, waaronder Hans Ubbink, en het publiek zullen de creaties beoordelen. Het mooiste ontwerp wint een stedentrip voor twee personen naar de designstad van Europa: Milaan. Ook zijn er tien Nespresso cadeaukaarten ter waarde van 50 euro en in totaal honderd Victorinox-messen te winnen. De grepen van de Victorinox-messen zijn gemaakt van gebruikte Nespresso capsules en vormen daarmee een mooi en concreet voorbeeld van wat er gemaakt kan worden van gerecycled aluminium. Consumenten kunnen hun creatie inzenden t/m 2 juli 2017.

, , , ,

By



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.