Onderzoekjes,Overige

Europa drinkt minder Starbucks

29 jan , 2018  

De Amerikaanse koffieketen Starbucks slaagde er het afgelopen kwartaal niet in op zijn belangrijke thuismarkt meer bezoekers te lokken. In Europa daalde het aantal klanten zelfs. De Amerikaanse koffieketen Starbucks wist wel de omzet op te voeren, mede doordat klanten gemiddeld wat meer uitgaven aan koffie met wat lekkers erbij. De toename voldeed evenwel niet aan de verwachtingen van analisten.

De Amerikaanse vestigingen van Starbucks zagen de bezoekersaantallen stagneren. Wel liep de vergelijkbare omzet met 2 procent op, doordat gemiddeld een hoger bedrag op het bonnetje stond.

Meer concurrentie
De tijdelijke aanbiedingen en de speciale Chestnut Praline Latte en Gingerbread Latte-koffies, teddyberen, games, wenskaarten en andere gadgets waarmee Starbucks zijn klanten tijdens de eindejaarsfeesten naar zijn winkels probeerde te lokken, sloegen minder aan dan verwacht, vertelde topman Kevin Johnson in een conference call.

Ook het aantal koffiedrinkers in de rustige namiddaguren boerde achteruit. Starbucks krijgt steeds meer concurrentie van fastfoodketens als McDonald’s, dat onlangs begon met het aanbieden van cappuccino, mocha en macchiato voor 2 dollar.

Europa en China
In Europa nam het aantal klanten zelfs met 4 procent af en de vergelijkbare omzet met 1 procent. Ook in het Midden-Oosten liep het niet zoals verwacht.

Dat Starbucks desondanks de omzet met 6 procent wist op te voeren tot een recordbedrag van 6 miljard dollar (4,8 miljard euro), was te danken aan tientallen nieuwe winkels die wereldwijd de deuren openden.

Door het drukken van de kosten slaagde de Amerikaanse keten erin een brutowinst te halen van 58 cent per aandeel. Analisten hielden rekening met 57 procent.

De sterkste groei kende het bedrijf in China, waar de verkopen met 30 procent omhoog gingen. Daar ziet Starbucks dan ook mogelijkheden voor groei. De volgende tien jaar wil de Amerikaanse koffieketen zijn netwerk in China verdrievoudigen. Nu heeft Starbucks er ongeveer 3.000 shops.

De nettowinst van Starbucks verdrievoudigde naar 2,3 miljard dollar. Maar dat kwam vooral door eenmalige posten, waaronder een meevaller als gevolg van de nieuwe Amerikaanse belastingregels.

Het aandeel kreeg donderdag een klap van 5,8 procent in New York.

Bron: Tijd.be

,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *